Sunday, December 14, 2008

hipo @ hipokrit

dalam dunia ni kan,, aku dah penah jumpa macam2 perangai manusia,ever since aku started with my first job kat kfc, masa tu zaman gawat,sampaila hari ni aku keje kat MMU,, overall dah 9 thn aku keje la,,memang macam2 peel org aku jumpa,,
dari yang baik, berlakon baik, macam baik, yg tak baik, tapi hati baik,, sampaila yg ke muka macam baik,,tapi sebenarnya hati tak baik/ hipokrit & ada gak yang aku jumpa cakap macam bagus,cakap berdegar degar,,tapi habuk pon tarak..cam tong kosong la org cakap.
pastuh satu lagi sifat2 jahiliah/ jahat/ evil / yang aku jumpa sepanjang2 pengalaman aku keje ni ialah sifat hipokrit.
well, maksud atau definisi hipokrit...,ini definisi akula,ada beberapa definisi,iaitu orang talam 2 muka,,orang bermuka muka, orang banyak muka ,atau boleh gak dikatakan orang hipokrit ni depan kita mak aihh pijak semut tak mati tapi sebenarnya dia takla sebaik yang kita sangkakan.
dulu masa aku mula2 keje serius aku cakap aku memang tak pandaila nak tangkap org yang berperangai hipo2 / hipokrit ni.tapi lama2 aku taula,,siap aku boleh baca mana satu org hipo & mana satu org tak hipo.kira ni macam kelebihan akula,...kadang dr riak muka dia aku boleh tau samada org ni ikhlas or tak ikhlas.
tapi ada gak orang yang bersifat hipokrit ni atas sebab2 yg perlu, cth mcm depan boss ke...kenela hipokritkan,,hipokrit macam tu boleh diterima,,kira cam bohong sunat,,haa camtulah,,ini panggil hipokrit sunat...tapi aku jenis tak pandai la nak berhipo2 sebenarnya,, aku memang tak reti,aku ni,,walaupun jenis susah nak percaya org tapi belakang kene gak tipu,penahla,,tapi tak seriuslaa hehe
tapi ada gak satu kes ni,,dia ni..aku taknak sebut sapa,,memang hipokrit,,walaupun macam aku susah nak kene tipu/terpedaya dgn sikap hipo,, tapi ada satu kes ni aku memang kantolla,,memang ada seko makhluk ni dia mmg cekap seh,,aku mmg mati2 ingat dia ni baik,jujur ikhlas sumerla,,,tapi diam2 aku kene kencing rupannya,,dia ni rupannya mmg hipo no 1 @ hipo terhebat aku epnah jumpala....serius shit...damn,,,,bila aku tau dia nya hipo tu...isk,,cam terkedu cakap lu..mmg aku tak sangkala....
pelikla,,naper org nak kene hipo hah?tak boleh ke ko jadik diri ko sendiri? apa penting sangat ke status tu? seronok ke kita perdaya tipu2 org ni? agaknya syiokk & rasa satu kepuasan kot dapat perdaya kan org ni?..kalau tak,,takkan la dia boleh tergamak nak menipukan??
aihhh tipah tertipu rupanya...

No comments: